Günümüzde neredeyse her gün farklı bir teknolojinin geliştirilmesine şahit oluyoruz. Sağlıktan cümbüşe kadar her alanda yapılan yenilikler, hayatımızı kolaylaştırıyor ve değiştiriyor. Lakin bugün geliştirilen birtakım teknolojilere baktığımızda, aslında yeni olmadıklarını görüyoruz. Örneğin bugün kullandığımız VR (sanal gerçeklik) başlıklarının birinci örneklerinden birinin hayatımıza 1995 yılında girdiğini biliyor muydunuz?
Nintendo Virtual Uzunluk olarak bilinen bu konsol, tarihteki birinci sterioskopik (derinlik yanılsamasına sahip) 3D oyun konsoluydu. Pekala vaktinin çok ötesinde bir teknolojiyi 1995 yılında hayatımıza sokan Nintendo neden başarısız oldu?
Tarihin birinci VR seti Nintendo Virtual Uzunluk
Nintendo Virtual Uzunluk 1991 yılında Japonya’da geliştirilmeye başlandı. O periyotlarda tüm üreticiler 3D konsol üretme uğraşındayken, hep yeni ve farklı şeyler denemeyi seven Japon şirket, geleceğin sanal gerçeklikte olduğuna inanıyordu. Hatta bu inancı birazcık abartan Nintendo, Japonya’da yalnızca bu konsolun üretimi için bir fabrika bile inşa etti.
Konsol dört yıllık uzun geliştirme sürecinin akabinde 1995 yılında piyasaya çıktı. Vaktinin ötesinde olan Nintendo Virtual Uzunluk, 32 bit işlemcisi, sterioskopik 3D ekran ve dahili stereo hoparlörler ile hayli etkileyici bir donanıma sahipti. Şirket 32 bit işlemciyi ve 3D ekran teknolojisini birinci kere bu konsolla oyunculara sunmuştu.
Fakat dediğimiz üzere yıl 1995’ti ve periyodun teknolojisi, bu usul bir atılıma hazır değildi. Üstelik planlanandan uzun süren geliştirme süreci, problemler çıkararak her şeyi daha makus hale getirmişti. Şirketin ana akım konsolu Nintendo 64’ün çıkışı nedeniyle uygunca dar bir takvime sıkışan Nintendo Virtual Uzunluk, piyasaya çıktığında hazır değildi.
Neden başarısız oldu?
Pek çok sorunu da beraberinde getiren bu erken çıkış, aygıtın beklentileri karşılayamamasına neden oldu. Meselelerden en kıymetlisi ekran kısmındaydı. Konsolun üç boyutlu ekranı yalnızca kırmızı ve siyah renklerden oluşuyordu. Çözünürlüğü hayli düşük olan ekran, kullandığı teknolojiden ötürü ses çıkarıyor ve baş ağrısına neden oluyordu.
Nintendo’nun konsol için özel çıkardığı Mario Tenis.
Bir diğer değerli sorun ise taşınabilirlik kısmındaydı. Adeta göz hekimlerinin muayene koltuğunu andıran bir dizaynla gelen konsol, bir masanın üzerinde sabit durmanızı ve başınızı yaslamanızı gerektiriyordu. Pek de ergonomik olmayan bu durum, taşınabilirliği öldürürken, VR teknolojisini kullanmanın manasını da ortadan kaldırıyordu.
Belirttiğimiz üzere erken çıkış yapan Nintendo Virtual Uzunluk, oyunlar konusunda da yetersizdi. Uzayan geliştirme süreci Nintendo üzere özel oyunlarda güçlü olan bir şirketi bile zorladı. Bu nedenle konsola özel olan üretimler yetersiz ve kötüydü Sayısı da az olan bu konsol özel oyunlarının yalnızca sadece 14 tanesi Japonya dışında yayınlandı.
Son darbeyi de fiyattan yiyen Virtual Uzunluk, uzun ve kuvvetli geliştirme sürecinin sonucu olarak maliyetli bir konsol oldu. Bu nedenle o devir için 180 dolar bir fiyatla çıkış yaptı. Fakat beşerler anlamadıkları ve hakkında çok da uygun şeyler duymadıkları bu aygıta 180 dolar ödemek istemedi. Bunun sonucu olarak tarihteki birinci VR oyun konsolu, çıkışından yalnızca 1 yıl sonra ömrünün sonuna geldi. Nintendo tüm oyunların ve konsolun üretimini durdurarak projeyi sonlandırdı.
Neyse ki bu başarısızlığa karşın yeni şeyler denemeyi bırakmayan şirket, bugün Nintendo Switch ve 3DS üzere yenilikçi eserler sunmaya devam ediyor.