Galeri / Teknoloji
Gelin beraber araştıralım Özellikle PC oyuncuları için, oyunların grafik ayarları menüsü her zaman büyük bir sır, istek ve stres kapsayan bir deneyim olmuştur. Oyunların özellikle PC platformunda görsel anlamda eforlu olması, elimizdeki sistemin ise genel de bu ayarları “köklemeye” yetmemesi, bizleri bu menüde uzun vakit süresince yakalamaya muvaffak olmuştur ki, ben bazen oyunu oynadığım zamandan çok bu menüde zaman harcamışımdır.
Bugün ise bu ayarları kısıtlı bilgim ile sizlere kolay bir biçimde söylemeye çalışacağım. Sık sık gördüğümüz o Anti-Aliasing nedir, Shadow Quality ne işe fayda, Anisotropic filtering’i açsam nolur açmasam nolur gibi suallere cevap bulmaya çalışacağız.
İşte “oyunlardaki grafik ayarları ne işe fayda” sualinin nacizane yanıtları:
1. Anti-Aliasing
Büyük olasılıkla hepimizin yakından tanıdığı Anti-Aliasing terimi, oyunlardaki 3B nesnelerin kenarlarındaki kırılmayı eksiltmeye yarayan bir yumuşatma teknolojisidir. Günümüzde FXAA gibi nesneleri yalnızca flulaştırarak yumuşatan Anadolu Ajansı teknikleri olsa da, bunlar MSAnadolu Ajansı gibi nesneleri daha yüksek çözünürlükte render’layıp, ekran çözünürlüğümüzde yansıtmadığı için, yeteri kadar nitelikli neticeler vermez. Ama şunu da unutmamak gerekir ki, Anti-Aliasing teknikleri, FXAA hariç sistemi en çok zorlayan etmenlerin başında kazanç. Şayet yeteri kadar eforlu bir ekran kartına sahip değilseniz, Anti-Aliasing ayarınızı FXAA’de yakalamak oldukça verimli olacaktır.
1 2. Texture Filtering
Anisotropic, Bilinear ve Trilinear gibi alternatifler ile karşımıza çıkan bu ayar, kısaca söylemek gerekirse bize yakın olmayan kaplamaların, sistemi yormamak ismine düşük çözünürlükte gözükmesini maniler. Anisotropic filtering bu etmenin en eforlu olduğu vaziyet iken, 16x’e alındığında gözümüzün görebileceği en hoş görüntü ve kaplama niteliğini bizlere sunar. Oyunlardaki performans tesiri ise oldukça düşüktür. Bu nedenler bu ayarı her zaman en üst seviyede yakalamanın bir dezavantajı olmaz.
2 3. Texture Quality
Oyunlardaki tüm nesneler, öncelikle bir geometrik biçim olarak hazırlanır, daha sonra ise üzerine boyama, yada asıl anlamı ile kaplama yapılır. Misalin reyin içerisinde gördüğünüz bir kitap, üzerinde rastgele bir Texture yok ise, sadece bir diktörtgenden ibaret olarak kalır. Üzerine Texture uygulanan bu diktörgen, bizlere bunun bir kitap olduğunu gösteren en ehemmiyetli faktördür. Texture Quality ise bu geometrik biçimlere uygulanan bu kaplamanın genelde çözünürlüğünü bildirir. Her ne kadar son zamanlarda Bump Mapping gibi teknikler de bu ayara dahil olsa da, bunlara ayrı bir maddede değineceğiz. Uzun sözün kısası Texture Quality, oyundaki nesnelerin bizlere ne kadar net ve ayrıntılı sunulacağını seçtirir. Kaplama niteliğinin performansa tesiri ise, genelde ekran kartımızın VRAM’i ile orantılıdır. VRAM’imiz yüksekse, ayarın performansa tesiri de o kadar düşebilir.
3 4. Texture Bump Mapping
Bir evvelki maddemiz olan Texture Quality’nin bir alt ayağı olan bu efekt, oyunlarda genelde alternatif olarak sunulmaz. Bunun yerine Texture Quality yükseldikçe etkin olan bu efekt, kaplamalara kolay bir üç ebat ilizyonu vererek, civar ışığının kaplamayı kolayca değiştirebilmesini sağlar. Misalin yarıklarla dolu bir duvarın üst tarafından ışık vurduğunda, duvarın yarıklarında sanal bir gölgelendirme oluşur. Görsel anlamda tesiri çok büyüktür, ayar sunulursa ilk açılması gerekenlerden biridir.
4 5. Parallax Mapping
Tıpkı Bump Mapping gibi bir efekt olan Parallax Mapping, kaplamaları çok daha gelişmiş ve oyuncu odaklı olarak üç ebatlı bir hale getiren bir efekt olarak karşımıza çıkıyor. Tıpkı Bump mapping gibi ışığa göre biçim değişen kaplamaları bize sunan Parallax Mapping, ayrıca kamera hareketlerine göre de tepki verebiliyor. Özellikle GTA V’de Micheal’ın evinin önündeki çimler, çakıl taşları, Parallax Mapping etkin olduğunda mucizevi gözüküyor.
5 6. Tessellation
DirectX 11 ile yaşamımıza giren Tessellation efekti, yukarda belirttiğimiz Bump Mapping ve Parallax Mapping’in en nitelikli hali. Kaplamalara sanal bir 3 ebat efekt vermek yerine, gerçekten tüm kaplamaları üç ebatlı bir hale getiren bu efekt, özellikle ağaçlarda, taş duvarlarda, çatılarda vb. objeler üzerinde mucizevi bir tesir sağlıyor. Efektin dolaysız olarak ekrandaki poligon rakamına da tesir etmesi dolayısı ile, performans üzerindeki tesiri de yüksek oluyor. Şayet eforlu bir ekran kartınız varsa, bu ayarı netlikle sarih yakalamanızı öneririm.
6 7. Ambient Occlusion
Geldik oyunlardaki görsel anlamda en etkileyici, performans olarak da en büyük tesire sahip efektlerden birine. Ambient Occlusion’ın misyonu, geometrik biçimlerin sentez çizgilerine, gölgelendirme uygulayarak çok daha reelci bir görüntü sunmak. Şöyle ki konutunuzdaki duvarların birleştiği noktalarda gördüğünüz siyahlık ve hafif gölgelenme, Ambient Occlusion efekti sayesinde oyunlarda da karşımıza çıkıyor. Özellikle son senelerde Nvidia’nın geliştirmiş olduğu HBAO+ tekniği ise, Ambient Occlusion’ın ne kadar tesirli olabileceğinin delili. Şayet sisteminiz yeterince eforlu ise, Ambient Occlusion, ilk açmanız gereken ayarlardan biri.
7 8. Lighting Quality
Oyunlardaki ışıklandırmaların niteliğini ayarlayan bu alternatifimiz, oyunların en etkileyici görsel efektlerinden olan ışıklandırma niteliğine tesir ayarlarımızdan biri. Ayarı yükselttikçe destekleyen imallerde ışığın nesneler üzerindeki tesiri de değişebilir. Hatta yeni jenerasyon oyunlarda, ayar yükseltildikçe ışık hüzmeleri bile görülebilir hale gelebilir.
8 9. Shadow Quality
Gelelim hem bizim, hem de ekran kartlarımızın fobili düşü, gölgelendirme niteliğine. İsminden de anlaşılabileceği gibi gölgelendirme niteliği, oyunlarda ışığın vurduğu nesnelerin karşı tarafında oluşan gölgelerin, ne kadar nitelikli olacağını tanımlamaya yarıyor. Genellikle oyunlarda Shadow Quality artırıldıkça, gölgelerin çözünürlüğü de çoğalır, bu sayede gölgelerin kenarlarında, Anti-Aliasing beceriksizliği sezmeyiz. Ancak bu çözünürlük çoğaldıkça, ekran kartı üzerine düşen yük de eş zamanlı olarak çoğalacağı için, FPS’mizde de ciddi düşüşler alana kazanç. Son senelerde gölgelendirme mevzusundaki en büyük yenilik ise, Nvidia’nın HFTS teknolojisinden geldi. HFTS ile beraber gölgeler, cisme yanaştıkça netleşirken, uzaklaştıkça daha flu bir hal alıyor. Buda bizlere çok daha reelci bir gölgelendirme sunuyor. Nvidia’nın HFTS teknolojisini ise ilk olarak Tom Clancy’s The Division’da görme şansını ulaştık.
9 10. Resolution
Grafik ayarları galerimizin ilk kısmının son maddesi, ekranımızdaki piksel rakamını ve dolayısı ile netliğini tanımlayan çözünürlük oluyor. Ekran kartlarımızın sanki suyunu sıkan çözünürlük ayarı, ekran kartının kaç adet pikseli çizip monitörümüze yansıtacağını tanımlıyor. Çözünürlük çoğaldıkça da ekran kartımıza binen yük çoğalıyor, dolayısı ile FPS kıymetlerimiz de dibe vuruyor. Ama her ne olursa olsun, oyunlarımız çözünürlüğünü, ekranımızın verebileceği maksimum kıymette yakalamak, her zaman pak bir görüntü almak için 1 numaralı etmen.
#pc oyunculuğu #pc Yorumlar 24 MK Okuru 06.12.2019 05:41 Kalan Kişilik : 300 Gönder MK Okuru 26.03.2016 13:12 Motion blur,Depth of field,Object detail,Lens flare,Physx de var … Cevapla MK Okuru 10.08.2018 12:56 Merhaba Sorularını Sırayla Yanıtlayacağım.
1. Motion Blur:Oyunlardaki Hareket Bulanıklılığını Arttırr
2.Depth of Field:Oyunlardaki Asıllığı, Alan Derinliğini Arttırr
3.Object Deail:Oyunlardaki Eşyaların Ayrıntı Niteliğini Arttırr
4.Lens Flare:Işıkta Göz Kamaşma Efektini Açr
5.Physx :Parçacık Efekti Kalan Kişilik : 300 Gönder MK Okuru 28.08.2016 23:08 Reyin hoşmuş ismi nedir? Cevapla Kalan Kişilik : 300 Gönder MK Okuru 27.03.2016 09:59 Korsana bulaşmayım diyorum ama grafiklere bakıyorum böyle oynamak için benim 5000tl’ye PC toplamam gerekli PS4 alsam 3 tane reyin 1000tl’yi buluyor zati. En sonunda kırık PS3 aldırtacaklar bana orjinal PS3’ümü satmıştım. İlerde PS4 kırılırsa kimse hataya bakmasın gözüm kapalı alırım. Cevapla Kalan Kişilik : 300 Gönder miskin2008 25.03.2016 18:15 bloom effect felande eklermisiniz öğrenmiyorum bilmek istiyorum Cevapla MK Okuru 26.03.2016 14:38 Bildigim kadarıyla oyunun grafiklerini sunduğunda ortaya çıkan patlama ışık efekti çoğunlukla oyunlarda bunu fixliyorlar. Optimizasyon meseleleri oluyor. Bazı reyin imalcileri bunu bir ayarmış gibi sunuyor. Başka Bir Deyişle afaki uğraşılmamış grafik yanılgısı diye öğreniyorum ben. Kalan Kişilik : 300 Gönder MK Okuru 26.03.2016 14:11 Daha geniş bir mevzu ve daha muntazam bir galeri sistemi yapsaydınız keşke. Cevapla Kalan Kişilik : 300 Gönder Tüm Yorumları Gör