Birinci bakışta kulağa hayli yorucu geliyor olsa da her öldükten sonra bir sonraki başlangıcınızda edineceğiniz ekstra özellikler vs. bu oyun tipini özel kılan şey oluyor. Alışılmış ki bu durumun oyuna ne kadar tesirli olacağı yahut bir evvelki oynayışınızdan ne kadar farklı bir tecrübe sunacağı oyundan oyuna değişiklik gösteren bir durum. Supergiant Games’de bunun farkında olmuş ki Hades çıktığı vakitten beri parmakla gösterilir durumda. Hatta BAFTA ödüllerinde Yılın Oyunu dahil 5 mükafata kavuştu.
Neredeyse çıkan her oyunu ile oyuncu kitlesini bir defa daha etkilemeyi başaran Supergiant Games’in elinden çıkan bir oyun olan Hades, birçok tarafıyla oyuncuları etkilemeyi başardı. Hades karşımıza izometrik bakış açısı, aksiyon ve roguelike cinslerinin harmanlamış hali ile çıkıyor. Hatta çoğunluklu olarak oynanış mekanikleri ile öne çıkan roguelike çeşidine konut sahipliği yapmasına karşın etkileyici karakterleri ve merak uyandırıcı kıssası ile benim için kısa müddette son vakitlerde oynadığım en keyifli oyunlardan biri haline geldi.
Hades, Roguelike bir oyun olmasına karşın öyküsü merak uyandırıyor ve oynamaya teşvik ediyor:
Öykümüz Hades’in oğlu olan ana karakterimiz Zagreus’un annesinin aslında bildiği kişi olmadığını ve dışarılarda bir yerde hala yaşıyor olabileceğini öğrenmesi ile başlıyor. Bu türlü bir bilgiyi edindikten sonra daha fazla odasında tıkılı kalamayacağına karar veren Zagreus, babası Hades’in idaresindeki yeraltından kaçmaya karar verir. Olağan ki bu durumdan haberi olsan Hades, Zagreus’un işlerini zorlaştırmak için elinden gelen her şeyi yapar. Zagreus’un yardımına ise kendi çocuğu üzere büyüttüğü üvey annesi Nyx koşar. Nyx, Zagreus’un durumundan Olimpos ilahlarını haberdar eder. Zagreus’un varlığını bile daha yeni öğrenen Olimpos ilahları ise Zagreus’un yeraltından kaçması için yardım etmeye karar verirler.
Oyunun öyküsünün işleniş hali bir roguelike oyun için o kadar uygun olmuş ki, her seferinde tekrar tekrar tıpkı şeyi yapmak roguelike oyunların hem en büyük avantajı hem de dezavantajı olmasına karşın öykü örgüsü bu döngüyü çok daha fazla eğlenceli hale getirmiş. Her yine başladığınızda ise bir adım daha ileri gidip kıssayı ilerletmek ve neler olacağını öğrenmek istiyor insan
Hades dünyası ve karakterleri
Bahsettiğim üzere Hades bir roguelike oyun olduğu için bir çok roguelike oyun üzere dungeon-crawl (basitçe oda oda ilerleyip düşmanlar ile savaştığınız tür) temasını ele alıyor. Hades, Zagreus’un yaşadığı yeraltını dahil etmezsek 4 farklı kısımdan oluşuyor. Bunlar ise: Tartarus, Asphodel ve Elysium olarak geçiyor 4. oda son bossa karşı savaştığımız yer olduğu için spesifik bir isimlendirmesi yok.
Yeraltı dahil olmak üzere ilerlediğimiz her katta bir çok farklı karakter ile müsabaka imkanınız oluyor. Bunların bir birden fazla ise ana kıssanın yanı sıra Zagreus’un kendi ferdî hayatı ile alakalı konuşmalarda barındırıyor. Bilhassa bu karakterlerin mitolojiden tanıdığımız karakterler olarak karşımıza çıkması da işleri daha eğlenceli hale getiriyor.
Oynanış şekli ve karakterimiz Zagreus’un gelişimi
Hades’in oynanış biçimi büsbütün odalardan odalara ilerlemek üzerine şurası. Her odayı temizlediğinizde bir sonraki odaya girmeden evvel duruma nazaran seçebileceğiniz 2 yahut 3 farklı opsiyon oluyor. Bu opsiyonlar ise şu formda:
Öykü içerisinde Olimpos ilahlarının yardım ettiğinden bahsetmiştik. Bu mevzu yalnızca öykü üzerinde kalmıyor natürel ki. Bu seçenekler ortasında rastgele bir tanrıyı simgeleyen odayı seçerseniz o odayı temizledikten sonra ödül olarak seçtiğiniz ilah ile etkileşime girip kendisinden 3 farklı sunduğu özellikten birini seçme bahtı elde ediyorsunuz.
Seçeceğiniz bu özellikler her ilahtan yaradana farklılık gösteriyor ve tıpkı vakitte oynayış stilinizi bir oldukça etkiliyor. Ofansif ve defansif açıdan her ilah kendine has bir şeyler sunabiliyor ve bu özellikler Zagreus’un sahip olduğu 6 silah (yumruk, mızrak, ok ve yay, tüfek, kılıç ve kalkan) ile daha da şekillenmeye devam ediyor. Her silah çok kolay oynanış mekaniklerine sahip olsa da rablerden kazandığınız özellikler ile her silaha birden fazla çeşitli oynanış elementleri eklemeniz mümkün oluyor ve farklı rablerin özellikleri birbirlerini takviyeler halde olunca ortaya epeyce fazla oynanış çeşitliliği çıkıyor.
Sonuç: Örnek alınası bir indie oyun ile karşı karşıyayız
Hades, kendi içerisinde barındırdığı oynanış çeşitliliği ve kıssa örgüsü ile adeta AAA oyunlara baş fiyat durumda. Olağan ki burada asıl muvaffakiyet çıkardığı her oyunla çizgisini hiç bozmadan oyuncuların beklentilerini karşılayan Supergiant Games’e gidiyor. Hades’le birlikte çıtayı biraz daha üst çıkarmayı başardılar. Oyun fiyatlarının daima pahalılaştığı günümüz 2021’inde Hades üzere çok makul bir fiyatta olan ve içerisinde bu kadar eğlenceyi barındıran bir oyun görmek herkesi memnun edecektir.