İlginçtir ki, unutulmuş cinslerin kimileri, günden güne tekerrür anımsanır. Özellikle bulmaca ve refleks isteyen oyunlar, hem ufak yaştaki çocuklar hem de erişkinler için bir hayli uygundur. Natürel, bulmaca oyunları da kendi aralarında birkaç cinse bölebiliyor: üçünü birleştir, topu sektir veya saklı objeyi bul stilinde değişik cinslerde bulunabiliyor. Fakat öyle bir cins var ki, adı dahi doğru muntazam belirlenemiyor. 1976‘da Atari 2600‘e çıkan Breakout, bu cins oyunların ilki oldu ve o zamandan beri bu cins, “Breakout kopyayı” olarak deyim edildi.
Breakout’da yapmanız gereken hakikatinde çok kolaydı. Sahip olduğunuz platformdan top atarak Atari 2600’da daha çok kare denebilir karşınızdaki maksatları vurmaya çalışıyordunuz. Amaçlardan seken top size geri dönüyor ve siz de tekerrür platformdan sektirmeye çalışıyordunuz. Başta pek de alaka çekici olmasa da, popülerliğini Taito’nun tanınmış Arkanoid çabuksu ile tuttu. 1980’lerde Arcade aygıtlarına çıkan Arkanoid, sonrasında konut konsollarına ve PC/MacOS’lara uyarlandı. Git gide popülerleşen “Breakout kopyayı” cinsi, shareware başka bir deyişle fiyatsız olarak paylaşılan uygulamalar üretimcilerinin dikkatini sürüklemeyi muvaffak olmuştu. 1990’ların başında fazla popüler olan bu cins, şu ana kadar gelmiş geçmiş en iyi Breakout kopyalarından birisini de yaratmıştı: DX-Ball.
Geçmişte ne kadar popüler olsa da, oyuncular şimdi pek bu cinse veya bulmaca oyunlarına pek bakmıyor. Mobil oyunları platformunda daha çok dikkat sürüklemeyi muvaffak olan “üçünü birleştir” Bejewled, Candy Crush ve eşi oyunlar cinsi hakikatinde piyasaya hükmediyor denebilir. Ha, evet, Breakout kopyaları hali hazırda piyasada bulunuyor, fakat oyuncu kitlesi çok az, zira nitelikli bir reyin çıkarmak baya bir zor.
Türk bazlı Hero Concept stüdyosu, bunu muvaffak olmuş gibi gözüküyor. Geçtiğimiz günlerde kapalı beta kodu bana sevk edilmiş ve ilk stüdyonun ilk reyin Doughlings: Arcade‘in, geçmişte çıkmış olan Breakout kopyalarına rağmen nasıl olduğu sorulmuştu. Birkaç günlük oynanıştan sonra rahatlıkla söyleyebilirim ki, daha önceki Breakout kopyalarının hissini verebiliyor. Doughlings: Arcade, her yaştan insanın alabileceği ve eğlenebileceği sade bir imal. Alışması da o kadar uzun sürmüyor sarihçesi.
Eskiki Arkanoid, Breakout ve DX-Ball tecrübelerimle birlikte Doughlings: Arcade’i karşılaştırdım. Tüm oyunlarda bulunan özel eforlar, puan sistemi ve oynanış tamamen aynı olarak Doughlings: Arcade’de bulunuyor, hatta Hero Concept’in kendi hazırladığı ve oyunu değişikleştirecek birkaç özel efor dahi ilave etmiş bulunuyor. Şu ana kadar pek bir kasvetim bulunduğu söylenemez. Top fiziği, puanlandırma, oynanış ve sürat, daha önceki oyunlara karşı azıcık yavaş, fakat yeniden de fazla yavaş değil. Başka Bir Deyişle reflekslerinizi hali hazırda kullanmanız gerekiyor. Tek problemim ise kişiliğin, bir nevi platformun, yuvarlak olmasıydı.