Yüz milyonu aşkın oyuncu kitlesine sahip olan Roblox, günümüzdeki en tanınan oyunlardan sadece bir tanesi. En yakın rakibi ve benzerlikleri doğrultusunda daima rekabet içerisinde olduğu Minecraft’ın bilakis, kullanıcıların kendi oyunlarını yaratabilme imkanları Roblox’u bir adım daha önde tutuyor. Bu imkan milyonlarca kullanıcıya hizmet vermekle kalmadı, birebir vakitte Roblox Corporation’ı sanayisinin en tanınan isimlerinden bir tanesi yaptı.
Roblox Corp. 16 yıl içinde 4 milyar dolar değerindek bir şirket haline gelirken, aldığı mükafatlar ile birlikte oyun piyasasında hatrı sayılır bir düzeye geldi. Pekala 100 milyonu aşkın oyuncuya sahip Roblox günümüze kadar nasıl geldi? Sizler için ele aldık.
Roblox serüveni nasıl başladı?
Roblox’un iki kurucusu David Baszucki ile Eric Cassel, Baszucki’nin kurucusu olduğu ve öğretim yazılımı yapan bir şirket olan Knowledge Revolution’da tanıştılar. 1989’da David Baszucki ve kardeşi Greg tarafından kurulan Knowledge Revolution, o periyotlarda öğrencilerin fizik deneylerini simüle etmelerine yarayan birtakım imkanlar sunan bir şirketti.
Daha sonrasında bu şirket, profesyonel simülasyon araçları yapan MSC Software tarafından 20 milyon dolara satın alındı. David ise melek yatırımcı olarak ayrılmadan evvel tıpkı şirkette dört yıl daha çalışmaya devam etti.
Baszucki, toplumsal ağ kategorisinde birçok bildiğimiz platformdan evvel adımlarını atan Friendster’a yatırım yaptı. Bu yatırım, Roblox fikrinin aslında bir modülünü tohumlamıştı. Birlikte ele alındığında, Knowledge Revolution ve Friendster’ın mirası, Roblox’un altında yatan iki temel bileşendi; gücü oluşturma araçlarına sahip bir fizik sanal alanı ve bir toplumsal grafik.
Roblox’un birinci adımları: DynaBlocks
Daha evvel Knowledge Revolution’da tanışan David Baszucki ve Eric Cassel, 2004 yılında DynaBlocks isimli Roblox prototipi üzerinde çalışmaya başladılar. 2005 yılına geldiğimizde ise Baszucki ve Cassel, daha evvelce belirledikleri DynaBlocks ismini geliştirme sürecinde “robotlar” ve “bloklar” sözlerini basitçe birleştiren Roblox olarak tekrar isimlendirmeyi tercih ettiler.
Yine isimlendirilmeye kadar gidilen iki yıllık bir geliştirme süreci sonrası, 2006 yılında Roblox resmi olarak piyasaya sürüldü. Bundan çok kısa bir mühlet sonrasında ise premium fiyatlı bir hizmet eklendi. Oyunun temellerini atan Baszucki’nin oyundaki kullanıcı ismi “builderman” iken Cassel’in ise “eric.cassel”di.
2012 yılına geldiğimizde ise Roblox Mobile, iOS işletim sistemi için piyasaya sürüldü. İki yıl sonrasında ise Android kullanıcıları için piyasaya sürüldü. Taşınabilir platforma genişlediği bu iki yıllık süreçte Roblox’un kurucularından birisi olan Eric Cassel, kanser nedeniyle vefat etti.
Gelelim 2015 yılına. Roblox, şirket işçilerinin seçtiği 15 adet oyunla birlikte Xbox One için piyasaya sürüldü. Akabinde bir yıl sonra o devrin tanınan VR telefonu olan Oculus Rift için piyasaya sürüldü. Başlangıçta Rift için on milyondan fazla 3D oyun kullanıma sunuldu.
Yeni ödüllerle birlikte yeni rekorlar:
2017’de Roblox’un kullanıcı tabanı süratle büyümeye devam ettiği süreçte, şirket epeyce fazla sayıda mükafatlar almaya başladı. 2016 ve 2017 yıllarında arka arda Inc. 5000’in En Süratli Büyüyen Şirketleri listesi ortasında yer aldı ve San Francisco Business Times Teknoloji ve Oyun / eSpor için Yenilik Mükafatı’nü kazandı.
2020 yılında ise Mojang tarafından geliştirilen ve daha sonrasında Microsoft’un satın aldığı Minecraft’ı 100 milyon kullanıcı sayısı ile geçmeyi başardı. 2020 yılında Minecraft’ın kayıtlara geçen oyuncu sayısı 90 milyondu. Bununla birlikte Roblox Corp. Fast Company’nin Dünyanın En Yenilikçi 50 Şirketi listesinde birinci oldu.
2019 yılında 488 milyon dolar kazanarak en yüksek gelir sayılarını kaydeden Roblox, 2018’de elde ettiği 312 milyon dolar gelire nazaran hayli süratli ilerliyor. Şirket yetkilileri IPO’yu 2021’e erteleyerek 2020 yılı hakkında net bir gelir bilgisi vermedi.
Roblox nasıl bu kadar tanınan oldu?
Roblox’tan Craig Donato, bu husus hakkında “Çok fazla pazarlama yapan bir şirket değiliz. Birinin platformumuz hakkında bilgi edinmesinin 1 numaralı yolu, bir arkadaşı tarafından oynamaya davet edilmesidir. İkinci yol ise, YouTube’da oynayan insanları izleyecekler. Yani bu hayli organik bir fenomen” açıklamalarında bulundu.
Ayrıyeten Donato, Roblox’un bu kadar tanınan olmasındaki bir öbür nedenin, birçok çocuğun fizikî dünya etkinliklerinde evvelki jenerasyonlara nazaran daha kısıtlı olduğu bir çağda “yapılındırılmamış oyun”a vurgu olduğunu öne sürüyor.
Rekabet
Her ne kadar birkaç oyun ile birebir anda rekabet etse dahi, Roblox’un yıllardır en büyük rakibi daima Minecraft olmuştur. Fakat sanal alan oyunları, oyun pazarında daha da fazla olduğu için rekabet sadece ikisi ile bitmiyor.
Bu oyunlardan kimileri The Blockheads, Lego Worlds, Terraria, Blockland ve Fortnite. Aslında Fortnite haricinde bu listelediğimiz oyunların yapısı aşağı üst Roblox ile tıpkı. Tuğlalar yahut bloklar kullanarak tam ölçekli ortamlar ve yapılar oluşturan oyuncuların etrafında dönüyor.
Sonuç: Geleceği parlak bir dünyanın kapılarını araladık
Genel olarak baktığımızda Roblox Corp’un basın ile epeyce uzak bir bağlantısı olduğunu görüyoruz. Bunu ve oyunun gelişim sürecini göz önünde bulundurduğumuzda oyun kitlesinin tamamiyle organik yollarla oluştuğunu söyleyebiliriz. Son yirmi yılda piyasaya sürülen ve en tanınan oyunlar ortasına giren Roblox, bu süratle devam ettiği süreçte; gelecekte daha sürükleyici sanal alan oyunları oluşturmak için oyuncuları ve geliştiricileri bağlayan bir köprü haline gelebilir.
Roblox’un nasıl 100 milyon oyuncuyu elde edecek duruma geldiği muvaffakiyet hikayesi bu kadardı. Sizler de Roblox’un muvaffakiyet hikayesi hakkındaki niyetlerinizi yorumlar kısmında belirtebilirsiniz.