eSpor dünyasının en tanınan oyunu League of Legends’ın bugünlere nasıl geldiği konusunda sizlerle bir içerik paylaşmak istedik. Dünyada hala en çok oynanan oyunların başında gelen Lol nasıl oldu da bu kadar tanınan oldu dersiniz? Riot Games’in birçok açıdan gerçekleştirdiği stratejik ve MOBA dünyasına farklı açılardan bakışı konusuna değineceğiz.
Çabucak her oyunun bilgisayarında olan, her gün genişleyen yapısıyla League of Legends, Warcraft 3 dünyasındaki DOTA’yı ve Heroes of Newerth’ı tahtından eden League of Legends’ın aslında epeyce dahice hazırlanmış ve oyuncular için sahiden ince ince planlanmış bir yapısı var. Gelin haydi daima bir arada “Nasıl bu kadar tanınan oldu” kısmımıza giriş yapalım.
Bir oyun kategorisi olarak MOBA’nın ortaya çıkışıyla başlayalım:
Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) aslına bakarsanız son 6,7 yıldır olan bir kavram. Evvelce Tower Defense yani TD olarak geçen oyunları oynamaya hayli hakimdik. DOTA’nında temelinde Warcraft 3’ün ek haritalarında yer alan TD oyun mantığından geliyor.
Dota’dan sonra başlı başına bir oyun olmaya çalışan birinci MOBA oyun Riot Games’in League of Legends’ı olmuştu. Lakin LOL için 2009’da işler çok yolunda gitmiyordu keza DOTA’nın yanında hayli garip olarak nitelendirilen bir oyun yapısı vardı. Bu mevzuda Heroes of Newerth bir adım öne çıkıyordu keza hem fiyatlı hem de DOTA’ya daha çok benziyordu. Warcraft 3’ten HoN’a geçen oyuncular “oyunun fiyatlı olacağı” için daha az toxic oyuncu içermesini bekliyorlardı. Lakin pek o denli olduğu söylenemez. Heroes of Newerth’ın en büyük sorunu oyuncuların denetim edilememesi ve bir oyuncunun banlandığı vakit bütün paranın boşa gitmesiydi.
League of Legends’ın ‘tokatladığı’ birinci oyun:
HoN bir yıl üzere kısa bir mühlet içinde istediği verimliliği alamadı. Bununla bir arada bu süreçte bir MOBA oyun evvel fiyatsız oldu akabinde kapandı. League of Legends bu süreç içerisinde DOTA’dan sıkılan ve HoN’dan hayal kırıklığı yaşayan oyuncular için sahiden bir liman oldu.
Riot Games hem DOTA’yı güncellemiş, hem eşyalar konusunda hem de harita konusunda büyük atılım gerçekleştirmişti. Farklılık arayan oyuncular için sahiden enteresan bir tecrübe sunuyordu. Düşünün Yurnero oynuyorsunuz lakin karakterinizin manzarası daima tıpkı. Bir anda en sevdiğiniz şampiyona kostüm alabilir hale geliyorsunuz.
Rakiplerine nazaran daha süratli, daha kolay, daha renkli bir oyun olduğundan sevildi:
Bildiğiniz üzere DOTA çok daha karanlık ve sıkıntı bir oyun dünyasıydı. Bu noktada Riot Games’in yaptığı “DOTA oynayamayan oyuncular ne istiyor?” sorusu sahiden oyunun büyümesini sağladı. DOTA el kombinasyonu ve şampiyon yeteneklerini kombolamak konusunda nitekim önemli bir emek istiyordu. Bununla bir arada çantanızdaki faal eşyaları kullanmak için ek programlara muhtaçlık duyuyordunuz.
Riot Games, League of Legends’ı tasarlarken hakikaten kullanıcı tecrübesi konusunda önemli çalışmalar yapmış olacak ki; “MOBA herkes içindir” üzere bir mottoyla hareket ettiler. Kendi minyonlarınıza Deny yapamıyorsunuz, minyonları bloklayamıyorsunuz, koridorlarda rakiplerinizle karşılaşıp ondan daha fazla minyon öldürüp, hoş bir buildle oyunu kazanmaya çalışıyorsunuz. Rakibinizle oyun başında farkı açar da koridoru kazanırsanız ortalama 25 dakika içinde oyunu bitirebiliyorsunuz. Bu noktada baktığınızda ortalama 40/60 dakika ortası oynama mühleti olan DOTA’dan daha süratli bir sistematiğe sahip.
IceFrog Blizzard’ın kapılarında yatarken, League of Legends kostüm satışlarından varlıklı oldu:
Garibim IceFrog Blizzard’a DOTA’yı satmaya çalışırken, Riot Games bir anda büyüyen oyuncu kitlesine şampiyon kostümleri satmaya başlamıştı. Kendi oyuncu kitlesini kaybetmeye başlayan DOTA pek çok açıdan daima geliştirilen League of Legends’ın gerisinde kalmaya başladı. Bir yanda Warcraft alt yapısına mecbur DOTA başka tarafta oyunu istediği üzere geliştiren League of Legends.
Oyuncular en sevdikleri şampiyonlara istedikleri kostümleri alabilir hale geldiler bu da şampiyonlara karşı oluşan sempatiyi arttırdı. Bir oyunda sevdiğiniz bir karakteri ne kadar kişiselleştirebilirseniz o kadar sahiplenirsiniz. Oyuncu tecrübesinin en büyük modülü “şahsileştirilmiş profiller”dir. Riot Games bu noktada sahiden büyük bir atılım gerçekleştirdi ve kazanan taraf oldu.
Patlayan Cosplay akımı League of Legends’ın reklamı oldu
Dünya çapında patlayan cosplay akımı sayesinde birçok oyuncu League of Legends cosplayleri yapmaya başladı. Türkiye ve dünyada pek çok oyun fuarında LOL karakterlerini canlı canlı görmeye başladık. Bu da League of Legends hakkında fikri olmayanları bile etkiledi.
Riot Games burada bir atılım yaparak kendi Cosplayerlarını tutmaya başladı. Lol’ün pazarlama grubu bu noktada âlâ bir çalışma yaparak cosplay piyasasındaki en güzel cosplayerları tutarak hepsine League of Legends cosplayi yaptırdı. Böylece bir anda LOL viral olmuş oldu.
Dünyada eSpor’u büyüten firma Riot Games oldu:
ESL’le başlayan ortak turnuvalar ve tertipler büyük çaplı etkinliklere dönüşmeye başladı. Online turnuvalar yerlerini offline turnuvalara bırakıyor ve ESL, Riot Games iş birliğiyle eSpor büyüme başlıyordu. League of Legends hem verdiği mükafatlar hem de devasa izleyici kitlesi sayesinde gitgide tanınan bir hale geliyordu. Oyunu oynayan herkes ESL turnuvalarına katılarak güzel bir eSpor’cu olacağını düşünmeye ve oyun oynayarak para kazanabileceğini düşünmeye başladı.
Bu noktada Riot Games kendi turnuvalarını düzenleyerek hem topluluğunu denetim altına aldı hem de League of Legends küreselleşen bir oyun haline geldi. eSpor oyuncuları Lol sayesinde dünyayı geziyorlar ve tüm dünya tarafından tanınıyorlardı. Düşünsenize yeterli bir Lol oyuncusuysanız neden eSporcu olup dünyayı dolaşmayasınız? Özcesi Riot Games eSpor’un öncüsü ve büyütücüsü olarak hem bir kesim yarattı hem de kendi oyununu popülerleştirdi.
League of Legends yayıncı piyasasını da destekledi
Riot Games’in bu mevzudaki en büyük atılımı Twitch.TV yayıncılarını desteklemek. Tüm dünyada Twitch.TV yayınlarını ve YouTube içerik üreticilerini destekleyerek oyunun büyümesine büyük imkan sağladılar. Yayıncıları ve içerik üreticilere promosyon göndermek, onları turnuvalara çağırmak hatta eSporcuları yayın açmaları konusunda teşvik etmek nereden bakarsanız bakın mükemmel bir strateji.
Bizler sevdiğimiz yayıncıların League of Legends yayınlarını izlerken, artta aslında kocaman bir sanayi çalışıyordu. Akla yatkın çalışan stratejiler League of Legends’ın büyümesini destekledi ve günümüzde olduğu noktaya hazırladı.
Hileciye, hesap satana, boost yapana yaptırana ve toksik oyunculara yer yok:
League of Legends’ı seven oyuncular zannedersek aksi psikolojiden nitekim etkileniyorlar. Banlandığınız bir oyuna daha fazla vakit ve emek vermek sahiden büyük sabır gerektirir. LOL oyunculara oyun oynamayı öğreten ve nasıl daha sakin kalmaları gerektiğini anlatan enteresan bir yapıya sahip.
Riot Games kendi kurallarını hiç çiğnememesi ve verdiği kararlara sadık kalarak sağlam duruşuyla sahiden başarılı işlere imza attı. Sadık oyuncularının huzurlu oyun tecrübesini sağlamak gayesiyle birçok vakit Riot Games çalışanlarını bile faal oyunlar içinde görebiliyordunuz. Vakitle yapay zekaya dayalı ceza düzeneğini geliştirmesi sayesinde League of Legends daha relax bir oyun haline geldi.
Aslına bakarsanız birçok açıdan League of Legends’ın günümüz dünyasında nasıl tanınan olduğunu işlemeye çalıştık. Bilhassa DOTA’nın kendi canavarını yaratması günümüzün en çok oynanan oyununun doğmasına neden oldu. 11-12 yılda epeyce başarılı işlere imza atan ve günümüz oyun dünyasına hal veren League of Legends ve Riot Games’i buradan kutlamak gerekli.
MUHARRİR NOTU: Jax’ın oyundan kaldırılıp döndüğü ve Dodge runeleriyle ölmediği vakitleri hatırlayanlar Webtekno Discord kanalından beni bulun!
Siz bu hususta ne düşünüyorsunuz? Lütfen yorumlarda bizimle paylaşın.