Oyun dünyasının en köklü RPG uzmanlarından biri olan Kanada merkezli BioWare 1995 yılında kurulduktan sonra ilk oyunları olan Shatered Steel’ı 1996 yılında piyasa sürmüştü. Ancak firmanın gerçek anlamda ilk başarılı çalışması, Baldur’s Gate olmuştu. Daha sonra Neverwinter Nights, KOTOR, Jade Emprie, Mass Effect, Dragon Age gibi birbirinden başarılı yapımlara imza atan BioWare, Mass Effect: Andromeda‘ya kadar dünyanın en iyi RPG geliştiricilerinden biri olarak görülüyordu. Ancak Andromeda’nın satışa sunulması ile birlikte BioWare için işler ters gitmeye başladı. Beklentileri karşılamayı bırakın, sahip olduğu hatalar ve ünlü yüz animasyonu sorunları ile oyun dünyasında adeta dalga konusu haline gelen Andromeda, çöküşün başlangıcı olarak kabul edildi.
BioWare ise bir kaç güncelleme ile Mass Effect: Andromeda’yı kurtarmaya çalışsa da, kısa süre içerisinde pes etti ve oyun için planlanan DLC’ler ve içerikler de iptal edilmek üzere Mass Effect Andromeda kaderine terk edildi. BioWare ise Andromeda yolculuğundan sonra, hali hazırda piyasada bulunan Destiny ve The Division gibi oyunların başarısını da ön plana alarak benzer bir oyun tasarlamak için harekete geçti. Etkileyici bir tanıtım ile Anthem’ı bizlere tanıtan BioWare, Mass Effect: Andromeda’dan sonra oyuncular tarafından şüphe ile karşılansa da, yapılan açıklamalar ve yayınlanan oynanış videoları ile kendi hype’ını oluşturmayı başardı. Uzun süren bir yapım aşamasının ardından geçtiğimiz hafta EA ve Origin Access sahiplerine açılan Anthem, bakalım beklentileri karşıladımı.
Öncelikle Anthem’ın ne tür bir oyun olduğunu anlatmak gerek. Daha önce de belirtmiş olduğumuz gibi Anthem bir Looter Shooter oyunu. Yani oyundaki ana amaç sürekli olarak karakterimizi daha güçlü bir hale getirmek. Bunu da oyun içerisinde görevler, Stronghold adı verilen Raid benzeri deneyimler sonucu kazandığımız ekipmanlar ile yapıyoruz. Aslına bakarsak mantık olarak Diablo benzeri bir deneyim olduğunu söyleyebiliriz. Ancak Anthem’in burada farklılaştığı bir nokta var. Türevi oyunlarda bu tip gelişimler karakterin görsel bütünlüğü ile paralel ilerlerken, Anthem’da karakterin görsel gelişimi ve ekipmanları birbirinden ayrılmış. Geliştiriciler her ne kadar bunu oyuncuları özgür bırakmak için yaptık diyor olsa da, altında yatan amacın tamamen mikro ödemeler yardımı ile kostüm satmak için olduğu gün gibi ortada. Keza oyun açılır açılmaz mikro ödemeler de aktif hale getirildi. EA’in bu konudaki karnesi zaten zayıflar ile doluyken, içeriği tamamen mikro ödemeye odaklı bir oyun tasarımı yapılması, oyuncuları şimdiden ciddi anlamda sinirlendirmiş gözüküyor ki, hem Reddit yorumlar, hem de oyunun Metacritic’deki oyuncu skorlarının ortalamasının 10 üzerinden 2.6 gibi berbat bir seviyede olması bunu kanıtlar nitelikte.
BioWare‘in Anthem ile hedeflediği kitlenin Destiny ve Division oyuncuları olduğu bir gerçek. Ancak böylesine büyük iki markaya rakip olmak için, kendi ürününüzü diğerlerinden daha iyi yapmanız gerekiyor. Oysa Anthem’in birazdan da anlatacağım özelliklerine bakarsak, Destiny ve Division‘dan iyi olduğu tek konu grafikleri gibi gözüküyor ki Division’dan daha mı iyi o konuda da şüpheliyim. Üstelik tek iddialı olduğu konu olan grafik tarafında da çok büyük sorunlar mevcut. Hatta bu sorunlarda oyuna vereceğim puanın böylesine düşük kalmasında büyük bir etki yaptı. Nedir bu sorunlar? Optimizasyon. Evet Anthem sadece PC’de değil, konsollarda da büyük optimizasyon sorunlarına sahip. Hatta bu sorunlar öylesine büyük ki, çevremde oyunu Xbox One X gibi şuan için piyasanın en güçlü konsolunda oynayan arkadaşlarım bile Anthem’i iade etmek zorunda kaldı. PC’de ise durum çok daha vahim. 980 Ti ile oyunu oynamaya çalışan bendeniz, 1080P çözünürlükte bile oyunu 20-30 FPS arasında kalarak oynayama çabaladım, oyunu oynarken öylesine çok FPS düşüşler, çökmeler, bağlantı problemleri ile karşılaştım ki, eğer oyunu inceleyecek olmasam, hayatta elimi bile sürmezdim. Bir hafta süren Anthem boğuşmam sonrasında gelen güncelleme ile tam nefes alacağım derken, güncellemeninin FPS’imi 15-30 seviyesine düşürmesi ile adeta şoke oldum ve BioWare’in kulaklarını çınlattım. 25 yıla yakın bir süredir oyun oynayan bir oyuncu olarak birçok oyunun çıkışında sorunlar yaşattığına şahit oldum, ancak Anthem sorun yaşatma konusunda Arkham Knight’ın PC sürümü ile yarışır olmuş diyebilirim. O yüzden inceleme içerisinde bir şeyler eksik hissediliyorsa, bu oyunu ne yazık ki oynayamamam kaynaklı diyebilirim. Bu arada oyunu 2x GTX 1080‘e sahip olan PC’de de benzer sorunlar yaşayarak deneyimledik. Yani sorun sisteme özel değil.