Buggs Bunny çizgi filmlerinden hatırlarsınız, şöhretli tavşan kişiliğimiz bir kayanın üstündeki delikten girip aniden uzaklardaki başka bir oyuktan dışarı çıkabilme becerisine sahipti. Valve Software’de yapılan çağdaş bilimsel araştırmalar neticesinde artık biz de deliklerin birinden girip ötekisinden çıkabileceğiz. Taklitleri üzerinde şimdiden çalışılmaya başlanan, Portal’dan bahsettiğimizi kavramışsınızdır herhalde.
Half-Life 2 ve HL2: Episode One’da karşılaştığımız ufak anlam bulmacaları Portal’da karşılaşacaklarımızın yanında çocuk oyuncağı sayılabilir. Portal’da Newton yasaları kırılmamış olsa dahi, en azından büküldüğünü söyleyebiliriz. Oyunun “portal” adlı silahı uzay zamanında delikler açarak fiziksel anlamda irtibatı olmayan noktalar arasında patikalar oluşturuyor. İmal, oyuncuların uzaysal anlam mevzusundaki cesaretlerine kafa karıştırıcı labirentlerle alan okuyor. TF2 ve Half-Life 2: Episode Two ile ek olarak gelen Portal’da ateşli silahlar bulunmuyor, vefatla sonuçlanan tek vaziyet ise eksik atlayışlar.
Düşme Hissi
Portal’ın kolay tasarımında THX 1138 1979’dan gelen yalın görünümler yer alıyor. Metal Gear Solid’deki sıradan sanal gerçeklik idmanlarında olduğu gibi her odada ayrı bir doğrultu bulma numarasını biliyoruz. Bir sandığın altına geçit açın ve çıkış noktasını da taretin üstünde oluşturun: yerçekimi kalan kısmı halledecektir. Sandık silahın üstüne düşerek silahı yok edecek. Tabanda bir geçit açıyorsunuz ve çıkış noktasına bir momentum ile geliyorsunuz. Mancınık tesiri ile tekerrür yerdeki geçide girip sonu olmayan bir uçurumun içinde buluyorsunuz kendinizi. Tanıdık geliyor değil mi? Prey’de de eşi kavramlardan kafamız bolca karışmıştı; ancak geçitler yapmak ve onları idaremek apayrı bir mevzu, ayrı bir marifet istiyor. Bedava dağıtılan Narbacular Drop adlı programı duymuşsunuzdur. DigiPen Teknoloji Enstitüsü’ndeki talebeler tarafından hazırlanan bir proje olan Narbacular Drop nuclearmonkeysoftware.com’dan indirilebilir, Portal’ın daha cılız bir versiyonu gibi görünüyor ve oynanabiliyor. “Alışılagelmiş etrafların dışında bir reyin.” diyor kısım tasarımcısı Kim Swift, Narbacular’ın yedi şahsiyet mürettebatından birisi olarak. Coşkulu mühendis Jeep Barnett, Kim’in laflarını şu biçimde sonlandırıyor: “Hakikatinde bu karışık düşünceler ve silahlar ile dolu komple bir kent hazırlamayı düşünmüştük. Çok karışık olacağını fark ettiğimizde büyük bir kısmını kestik ve yalnızca geçitleri vazgeçtik.”