Birçok oyunu grafikleri, mevzusu ve sesleri ile değerlendiririz. Arada çok azını oynanabilirliğinden dolayı seçim ederiz. Portal da herşeyin yalnızca ilk tümcede saydıklarımdan dolayı alınmayacak bir reyin. İlk duyurulduğunda oldukça acemi ama bir o kadar farklı bir mevzu ile karşı karşıya kalacağımızdan emindim. Ama gel gör, oyunu yüklemem ile beraber mevzu dahi olmadığını fark etmem hiç zaman almadı. Peki benim bu ağzımdan akan köpükler ne? Şu yazıyı dahi hazırlamayı işkence kılan ne? İşte onu göreceğiz azıcıktan…
Digipen Teknoloji Enstitüsünün birkaç talebesi toplanıp Narbacular Drop adında bir proje hazırlamışlar. Emel geçitler açarak çıkış noktasına erişmek imiş. Kendi hazırladıkları grafik motoru ile Digipen’in senelik talebe fuarında sunmuşlar. Valve’nin kurucusu Gabe Nevell bu fuarda görüp etkilendiği bu projeye hemen sahip çıkıp, tüm takımı bir arada işe almış. Ardından Portal’ı beraber geliştirmeye başlamışlar. Bu süreç içinde oyunun nasıl satılacağına dair bazı fikirler sundu Valve yetkilileri. Kimi zaman, Orance Box ile, kimi zaman ayrı tek başına bir proje olarak satılacağı bildirildi. En sonunda Half-Life 2: Episode 2 ile beraber Oranga Box içinde verilmesine karar verildi.
Bugüne kadar çözdüklerinizi bulmaca mı sanmıştınız?
Bir çok oyunda karşımıza çıkan bulmacalar, genel olarak çok zorlamadan geçilir ki oyunun akışını çok fazla etkilemesin. Serüven oyunlarında azıcık güçtür. Ama yeniden de çözersiniz. Portalda ise bu bütün tersine işliyor. Bir kısmı geçebilmek için yalnızca bulmaca çözmeniz gerekli.
Portal’ın genel anlamı şu biçimde. Elinizde ki alet Half Life 2’de ki gravity gun’a çok benziyor ile iki ucunu tanımlayabildiğiniz geçitler açıyorsunuz. Bu geçitleri kullanarak kısım sonundaki asansöre erişmeniz gerekli. Yazımı basit olsa da yapması o kadar basit değil. Hele kısımlar iyice ilerledikten sonra. Çünkü bir hayli noktada yalnızca geçit açmak işinizi görmüyor. Kimi zaman tavana açıp, niyetinizin üstüne düşmeniz, kimi zaman ise bulunduğunuz odanın dibine açıp, yukarıyada bulunan bir yerden ona sıçrayarak sürat kazanıp öteki tarafa erişmenizi gerektiriyor. Görüldüğü üzere anlatması dahi çok güç.
Neticeye erişmek için yalnızca portalı kullanmak yeterli olmuyor demiştim. Aynı zamanda kısım içinde bulunan ve aralıksız olarka size ateş eden silahları da uygun biçimde yönlendirmek gerekli. Mesela silahın kurşununun yoluna geçidin bir ucunu silaha enerji veren kaynağın önüne geçinidin öteki ucunu açıp silahı yok etkeniz gerekiyor çok zaman. Yok ettiğiniz silahtan sonra yerdeki ağırlık idrak edicilerin üzerine, bulacağınız bir kutuyu koyup, bir yerlerde kapıyı açacaksınız.
Keşke kerelerce oynayabilseydim
Bu kadar vakit methettik, kavrattık durduk. Şimdi bu oyunun hiç mi kasvet yaratacak özelliği yok? Var tabi ki. Bunların en başında da yalnızca bir kere oynanabiliyor olması var. Neticede kısımlar değişmez olarak hazırlandığı için tekerrür oynamaya niyet etseniz de aynı sistemle çözeceğiniz için ikinci oynayış zevk vermeyecektir. Tabi kısım rakamının çokluğundan dolayı bunu karşılama eden bir özelliği var. Toplam 19 ara, 4 ana kısımdan oluşan bir yapısı var. Kimi kısımlarda 3-4 dakika tüketirken bazısında 30 dakika hatta daha aşırısını dahi tüketebiliyorsunuz. Bu tamamı ile çözümü görmeniz ile ilgili. Çünkü çok minik bir detayı sıçramak, belki bir saatinize mülk olabilir.
Dediğim üzere anlatması dahi oldukça karmaşık olan Portal, hep aynı senaryolardan bunalmış ama grafik ve ses gibi özelliklerden de ödün vermek istemeyen, daha dingin fakat beyninizi iyice zorlayacak oyunu arayanlar için müthiş bir çözüm.